пʼятницю, 25 лютого 2011 р.

140 років у пам`яті людей



Леся Українка
(1871 - 1913)

Ні! я жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає…


Вона - жінка з косачівського роду, донька Олени Пчілки, небога і "духовна дитина" Михайла Драгоманова, двоюрідна онука Якова Драгоманова, одним словом, потомственна "лицарка духу", шляхтянка.

На шлях я вийшла ранньою весною
І тихий спів несмілий заспівала…

Леся Українка пройшла великий шлях перемоги духу над стражданням тіла і проявами буденності життя. Вона - донька фантазії, вона - Мавка, бояриня, Міріам, Долорес і віща Кассандра.

Леся витворила свій світ - світ символів і символічних істот, вбираючи в їхні образи свою предметність, не цураючись жіночого і людяного.

Не співайте мені сеї пісні,
Не вражайте серденька мого!
Легким сном спить мій жаль у серденьку,
Нащо співом будити його?

Через усе життя вона пронесла щит зі словами: "Contra spem spero!" ("Без надії сподіваюсь!").

Я на гору круту крем'яную
Буду камінь важкий підіймать
І, несучи вагу ту страшную,
Буду пісню веселу співать.

Її зброєю була співуча мова, яка під руками майстрині ставала діалогом, що "душу рве і гнітить" мовою, а не мечем.

Слово, чому ти не твердая криця,
Що серед бою так ясно іскриться?
Чом ти не гострий, безжалісний меч,
Той, що здійма вражі голови з плеч?

А от слова, сповнені розуміння свого покликання:

Тож підіте і скажіте,
Що поки я буду жити,
Не подумаю довіку
Зброї чесної зложити!

У перерви між приступами хвороби, часто лежачи в ліжку, вона писала свої натхненні твори, в яких лунали мужні заклики до боротьби, до світла. Нелюдські муки ніколи не викраїли з її вуст жодної скарги чи стогону:

Хто вам сказав, що я слабка,
Що я корюся долі?
Хіба тремтить моя рука,
Чи пісня й думка кволі ?

Однак треба визнати те, що Леся Українка була і є "дівою-войовницею" на загадковій кришталевій горі європейської культури, якої в нас практично ніхто і не знав окрім одинаків ентузіастів.

Невловима доля відвела цій одвічній мандрівниці зовсім небагато - сорок два роки буття, проте її творчий скарб залишається і досі до кінця незбагненним.

…І слово

уста мої німії оживило,

і я вчинила диво… Я збагнула,

що забуття не суждено мені.


( матеріали ви можете знайти на сайті http://www.library.dgtu.donetsk.ua/exhib/l_ukr.html)

Немає коментарів:

Дописати коментар